Terugblik Raadsvergadering 20-12-2021

Terugblik raadsvergadering 20-12-2021

Thema: vervolg raadsvergadering 16-12-2021

Maandag vervolgde de raad de geschorste vergadering van vorige week donderdag.

We gaven goedkeuring aan de kaders voor een mooi woningbouwplan met 28 betaalbare huurwoningen rondom het Steenhuys in Malden. Hartstikke belangrijk voor al die inwoners die al lang wachten op een geschikte woning.

Daarna spraken we elkaar over de modulaire gemeenschappelijke regeling Rijk van Nijmegen. Dat is een club van gemeenten die samen aangepast werk en begeleiding (naar werk) biedt voor inwoners voor wie een betaalde baan niet zo vanzelfsprekend is. Er ligt nu een goede CAO voor deze kwetsbare groep met het perspectief op een vaste aanstelling. Dat is mooi. De VVD heeft wel zijn zorgen uitgesproken over de mogelijke financiële gevolgen van de risico’s die we als gemeente lopen indien we voor deze groep onverhoopt geen werk hebben.

Ruimhartig en sociaal zijn is heel mooi, maar als dat betekent dat we daardoor uiteindelijk mogelijk stevig moeten bezuinigen op allerlei andere belangrijke voorzieningen vraagt dat volgens de VVD toch enige behoedzaamheid. Het college komt binnen 2 jaar terug met een evaluatie.

De avond werd afgesloten met vier raadsmoties.
– Stadslandbouw, sympathiek en aangenomen.
– Een vraag om onze Afghaanse vluchtelingen te helpen bij de verhuizing naar een beter (dan de paviljoententen) onderdak. Wie kan daar nu tegen zijn?
– Twee moties over onderwijs die met een toezegging ook konden worden afgedaan.

En na een paar vriendelijk woorden van raadsnestor en de burgemeester sloot de gemeenteraad het jaar af.

🎄 VVD Heumen wenst u alvast hele mooie Kerstdagen en een goed 2022! 🎄